![]() |
Modulplan laget av C |
Denne modulen er
planlagt for norskundervisning på 10 trinn. Bakgrunnen for planen er
følgende kompetansemål fra læreplanen:
Muntlig
kommunikasjon
Mål
for opplæringen er at eleven skal kunne
- samtale om form, innhold og formål i litteratur, teater og film og framføre tolkende opplesing og dramatisering
- delta i diskusjoner med begrunnede meninger og saklig argumentasjon
- presentere norskfaglige og tverrfaglige emner med relevant terminologi og formålstjenlig bruk av digitale verktøy og medier
Skriftlig
kommunikasjon
Mål
for opplæringen er at eleven skal kunne
- lese og analysere et bredt utvalg tekster i ulike sjangere og medier på bokmål og nynorsk og formidle mulige tolkninger
- skrive ulike typer tekster etter mønster av eksempeltekster og andre kilder
- gjenkjenne virkemidlene humor, ironi, kontraster og sammenligninger, symboler og språklige bilder og bruke noen av dem i egne tekster
- planlegge, utforme og bearbeide egne tekster manuelt og digitalt, og vurdere dem underveis i prosessen ved hjelp av kunnskap om språk og tekst
- skrive kreative, informative, reflekterende og argumenterende tekster på hovedmål og sidemål med begrunnede synspunkter og tilpasset mottaker, formål og medium
Språk,
litteratur og kultur
Mål
for opplæringen er at eleven skal kunne
- gjenkjenne retoriske appellformer og måter å argumentere på
- beskrive samspillet mellom estetiske virkemidler i sammensatte tekster, og reflektere over hvordan vi påvirkes av lyd, språk og bilder
Beskrivelse
Modulplanen inneholder aktiviteter som dekker mange kompetansemål og flere kompetanseområder fra læreplanen. Aktivitetene som er planlagt innebærer å arbeide med flere ulike tekstformater, og samtale underveis om arbeidet som blir gjort. Elevene jobber med å utvikle lesekompetanse i form av tolking og analyse, og utvikler skriftlig kompetanse ved å produsere egne tekster.
Temaet som er valgt er også noe jeg selv opplever som relevant og nyttig. Argumentasjon og overbevisning er en naturlig del av hverdagen til alle, enten i form av å overbevise noen om å utsette en innleveringfrist, kjøpe et spesielt produkt eller å argumentere for egne synspunkter i en diskusjon. I et dannelsesfag som norsk er det nødvendig å designe undervisning som gjør elevene kompetente til å «løse oppgaver og mestre komplekse utfordringer» (Utdanningsdirektoratet 2016).
Modulplanen tar sikte på å arbeide med kompetansemålene gjennom en tredimensjonal kompetanseforståelse, et samspill mellom elevenes kunnskap, ferdigheter og forståelse (Erickson i Fjørtoft 2016 s. 27). Det er stor variasjon i aktivitetene som er planlagt, der elevene både får arbeide teoretisk og praktisk. Målet er at elevenes erfaringer gjennom de ulike aktivitetene bidrar til å øke kunnskap og ikke minst forståelse for tematikken. Da får forhåpentligvis elevene se nytteverdien også.
Noe av analysematerialet kan virke uvant og abstrakt for enkelte elever, mens andre kan være utilpass med å jobbe praktisk. Det er viktig at læreren ser an elevgruppa og gjør tilpasninger på forhånd eller underveis for å sørge for at alle elever blir inkludert i undervisningen.
Vurdering
Vurdering i modulen vil bli gjort fortløpende i form av underveismeldinger og veiledning på elevtekstene som blir produsert og samtalene som blir holdt. I tillegg til formativ vurdering vil det bli en summativ vurdering på gruppeoppgaven «Reklamefilm».
Ideen bak reklamefilm-prosjektet er at elevene skal få prøve ut retoriske virkemidler i praksis. Gruppene får stor valgfrihet når det kommer til tema og gjennomføring av prosjektet, så lærer må være forberedt på å veilede en del underveis for å sørge for at elevene ikke mister faglig fokus. Det er gøy å produsere film, men man skal også lære og reflektere rundt arbeidet.
I tillegg til å lage et produkt skal de presentere produktet for klassen. Elevene i klassen skal bruke litt tid på å diskutere andres reklamefilmer for å beskrive bruk av virkemidler og fremme egne tanker rundt temaet. Etterpå skal gruppen selv få presentere hvordan de har jobbet med temaet. Tilbakemelding på gjennomføringen vil altså komme fra andre elever (medelevsvurdering) og fra lærer (kommentar og karaktersetting i forhold til gitte vurderingskriterier).
Link til selve dokumentet her!
- C
Litteratur:
- Utdanningsdirektoratet (2016) Å forstå kompetanse. Tilgjengelig fra https://www.udir.no/laring-og-trivsel/lareplanverket/forsta-kompetanse/ (hentet 23.03.2017)
- Fjørtoft, H. (2016) Effektiv planlegging og vurdering. Bergen: Fagbokforlaget
Litteratur:
- Utdanningsdirektoratet (2016) Å forstå kompetanse. Tilgjengelig fra https://www.udir.no/laring-og-trivsel/lareplanverket/forsta-kompetanse/ (hentet 23.03.2017)
- Fjørtoft, H. (2016) Effektiv planlegging og vurdering. Bergen: Fagbokforlaget
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar