Som nyutdannet lærer møter man på nye utfordringer og nye spørsmål omtrent hver eneste dag.
Jeg, som mange andre nyutdannede, hopper inn i en uforutsigbar hverdag som tilkallingsvikar. Vekkeklokka på tidlig i tilfelle du får en telefon. Opp og hopp, rett av sted. Informasjon i full fart og så er vi i gang! Når jeg gikk PPU var det stort fokus på å forberede oss på den virkelige verden, et forsøk på å forebygge for det berømte praksissjokket mange nyansatte lærere møter på etterhvert. Rutinene på skolen, inspeksjoner, den tette oppfølgingen av elevene, samtaler med kollegaer, elever og familie, planlegging av undervisning, forberede seg til timene, lese seg opp på alt det du har glemt, vurdering, karaktersetting, anmerkninger osv.
I seminarene diskuterte vi flere pedagogiske problemstillinger. Spesielt problemstillinger knyttet til vurdering og læring. Et av spørsmålene som ofte dukket opp var: hvordan kan man forsøke å holde fokuset i skolen på læring, trivsel og et godt læringsmiljø når det stadige maset på vurdering, kompetansemål og resultatmåling kommer inn som et forstyrrende element? Som tilkallingsvikar behøver man ikke å tenke så mye over det, men jeg mener likevel at det er lurt å gjøre seg noen tanker rundt det, for jeg skal jo tross alt inn i den virkelige lærerhverdagen før eller siden.
Jeg, som mange andre nyutdannede, hopper inn i en uforutsigbar hverdag som tilkallingsvikar. Vekkeklokka på tidlig i tilfelle du får en telefon. Opp og hopp, rett av sted. Informasjon i full fart og så er vi i gang! Når jeg gikk PPU var det stort fokus på å forberede oss på den virkelige verden, et forsøk på å forebygge for det berømte praksissjokket mange nyansatte lærere møter på etterhvert. Rutinene på skolen, inspeksjoner, den tette oppfølgingen av elevene, samtaler med kollegaer, elever og familie, planlegging av undervisning, forberede seg til timene, lese seg opp på alt det du har glemt, vurdering, karaktersetting, anmerkninger osv.
I seminarene diskuterte vi flere pedagogiske problemstillinger. Spesielt problemstillinger knyttet til vurdering og læring. Et av spørsmålene som ofte dukket opp var: hvordan kan man forsøke å holde fokuset i skolen på læring, trivsel og et godt læringsmiljø når det stadige maset på vurdering, kompetansemål og resultatmåling kommer inn som et forstyrrende element? Som tilkallingsvikar behøver man ikke å tenke så mye over det, men jeg mener likevel at det er lurt å gjøre seg noen tanker rundt det, for jeg skal jo tross alt inn i den virkelige lærerhverdagen før eller siden.
Det kommer ikke som en overraskelse at elever klager på stress og press på skolen. Vi har lest flere saker i aviser og leserinnlegg om elever som sliter psykisk som følge av et økende press på å prestere, både på skolen og på hjemmebane. Generasjon prestasjon: du skal være best. Et økende fokus på vurdering i skolen og et økende fokus blant unge om å prestere best mulig (på alle områder) synes å resultere i en konkurranse om å ha best mulig resultater. Hva skjer med læringen da?
Etter Kunnskapsløftet (2006) har det vært en økende interesse for hvordan vurdering kan implementeres bedre i læringsprosessen. Vurdering for læring er satsingsområde som er veldig i vinden for øyeblikket. Hensikten er å etablere en god vurderingspraksis, der vurderingen skal virke motiverende for elevene og målet er læring. En formativ vurdering (vurdering for læring) har som formål å forsterke læringsprosessen. Vurderingene baserer seg ikke på en summativ tilbakemelding i form av en karakter, men på fremovermeldinger som eleven aktivt kan jobbe med for å fremme egen (og andres) læring. En slik holdning til vurderingsarbeidet anser jeg selv som fruktbart og nyttig, og gjør min rolle som veileder lettere.
![]() |
Foto: C |
Vurdering er et vanskelig område for mange lærere, og flere kritiserer læreplanen for å ha for abstrakte og generelle målsetninger elevene til syvende og sist skal måles opp mot, og settes tall på. Her er noen eksempler på noen kompetansemål fra læreplan i norsk, kompetansemål etter 10.trinn i muntlig kommunikasjon:
Mål for opplæringen er at eleven skal kunne:
- lytte til, oppsummere hovedinnhold og trekke ut relevant informasjon i muntlige tekster
- lytte til, forstå og gjengi informasjon fra svensk og dansk
- samtale om form, innhold og formål i litteratur, teater og film og framføre tolkende opplesing og dramatisering
- delta i diskusjoner med begrunnede meninger og saklig argumentasjon
- presentere norskfaglige og tverrfaglige emner med relevant terminologi og formålstjenlig bruk av digitale verktøy og medier
- vurdere egne og andres muntlige framføringer ut fra faglige kriterier
Jeg skjønner at det er vanskelig! Hvordan kan man sette et tall fra 1- 6 på hvor godt eleven har “lyttet til, og forstått og gjengitt svensk og dansk”? Og hvordan skal eleven vite hva man kan bli bedre på dersom vurderingen består av et tall og en kort tilbakemelding som “du lytter fint, men gjengir lite informasjon”?
Vurderingsarbeidet blir vanskelig å forholde seg til, både for lærere og elever. Ved å benytte seg av en vurderingspraksis som vektlegger fremovermeldinger og dynamiske vurderingssituasjoner er det lettere å operasjonalisere læreplanen og kompetansemålene, og ikke minst tilrettelegge til et godt læringsmiljø. Det dreier seg om å gjøre det abstrakte mer håndfast, mer konkret og oppnåelig. Målsetningene i læreplanen er formulert åpne nettopp fordi det skal åpne opp for mer komplekse situasjoner, og ikke minst variasjon i undervisningen. Lærerens utfordring blir å designe undervisningen (gjerne i samarbeid med elevene) slik at kompetansemålene fortsatt danner grunnlaget, men aktivitetene og materialet som undersøkes oppleves relevant og nyttig. Kompetanse dreier seg ikke bare om å ha kunnskap om et tema, det inkluderer både ferdigheter og forståelse på området. Eleven skal kunne bruke den kunnskapen som er tilegnet, i en praktisk kontekst. Eleven skal kunne mestre ulike kunnskaper for å kunne møte fremtiden, og den verdenen som finnes utenfor skolens områder.
Tolkningen av kompetansebegrepet forstås som tredimensjonal, og kan brytes ned i:
1) hva eleven skal kunne (kunnskap)
2) hva eleven skal kunne gjøre (ferdigheter)
3) Hva eleven skal kunne skjønne (forståelse) (se Ericson 2007 i Fjørtoft 2016, s. 27).
Tolkningen av kompetansebegrepet forstås som tredimensjonal, og kan brytes ned i:
1) hva eleven skal kunne (kunnskap)
2) hva eleven skal kunne gjøre (ferdigheter)
3) Hva eleven skal kunne skjønne (forståelse) (se Ericson 2007 i Fjørtoft 2016, s. 27).
Gjennom fremovermeldinger er det lettere å ha en dialog med eleven om læringspotensial og utviklingsområder, og dermed frigjøres en haug med andre krav til læreren samtidig: tilrettelagt undervisning, tilrettelegging for et godt arbeidsmiljø og flere andre punkter fra læringsplakaten.
Jeg håper og tror at den norske skolen er på vei fremover, og jeg tror at det økende fokuset på en mer bærekraftig vurderingspraksis etterhvert kan bidra til å minske karakterpress og skolestress. Selv om denne tendensen er økende ser vi stadig eksempler på elever som mister motivasjon i skolen, elever som opplever en økning i prøvesituasjoner og vurdering, og ikke forstår hvorfor, f.eks. som Jente 14 skriver i dette innlegget. For meg virker det som Jente 14 ikke oppfatter vurdering som en læringsmulighet, men som en evaluering av det arbeidet hun har gjort. Dessverre tror jeg det er flere elever som opplever vurderingssituasjonene slik. Vi lærere har en stor oppgave foran oss for å snu på denne opplevelsen.
Jeg har troen på et sosiokulturelt læringsmiljø og mener at vurdering i form av veiledning og fremovermeldinger kan fremme læring. Jeg håper at flere lærere åpner opp for flere vurderingsformer og situasjoner (som medelevsvurdering og egenvurdering), og at det blir mindre fokus på karakterer og mer tid på dialog. Det er viktig med balanse, også i skolen. Det handler ikke kun om å lære fag, men å utvikle et godt, helhetlig menneske som har sin egen identitet.
Jeg har troen på et sosiokulturelt læringsmiljø og mener at vurdering i form av veiledning og fremovermeldinger kan fremme læring. Jeg håper at flere lærere åpner opp for flere vurderingsformer og situasjoner (som medelevsvurdering og egenvurdering), og at det blir mindre fokus på karakterer og mer tid på dialog. Det er viktig med balanse, også i skolen. Det handler ikke kun om å lære fag, men å utvikle et godt, helhetlig menneske som har sin egen identitet.
- C
![]() |
Foto: C |
Visste du at…
Ordet “vurdering” på udirs søkestreng gir 6578 treff!
Til sammenlikning har ordet “læring” 1397, og “trivsel” 206 treff på samme søkemotor.
Til sammenlikning har ordet “læring” 1397, og “trivsel” 206 treff på samme søkemotor.
For utypende informasjon, se også:
- Fjørtoft (2016): Effektiv planlegging og vurdering. Læring med mål og kriterier i skolen. (2.utgave) Bergen: Fagbokforlaget
- https://www.udir.no/Vurdering-for-laring/
- https://www.udir.no/kl06/NOR1-05/Hele/Kompetansemaal/kompetansemal-etter-10.-arstrinn
- http://www.aftenposten.no/meninger/sid/Provefokuset-oker-pa-skolen_-mens-motivasjonen-min-synker-612981b.html
- http://forskning.no/barn-og-ungdom-pedagogiske-fag-skole-og-utdanning/2009/03/la-elevene-vurdere-seg-selv
Hei Christine, takk for et fint innlegg!
SvarSlettJeg er veldig enig med deg i flere av tingene du skriver. Vi lærere har et ansvar for å vurdere elevenes arbeid på en god måte slik at vi ikke er med å forsterker forventningspresset til ungdommene på en negativ måte. Samtidig er det et krav til at elevene skal få vurderinger på arbeidet de gjør, med veiledning til videre arbeid.
Jeg syns det er veldig interessant å høre en vikars perspektiv på vurderingsarbeidet i skolen. Det er et faktum at noen klasser opplever å ha vikar oftere enn andre. Så hvordan får vi sikret at disse elevene får de formative vurderingene de har krav på underveis? Gode formative vurderinger henger sammen med en god relasjon til læreren. Med mindre skolene bruker faste vikarer elevene har en relasjon til er dette vanskelig å få til med en vikar. Men vurderingen er også knyttet til gode vurderingskriterier som elevene helst skal ha et eieforhold til. Men hvor mye kan vi stole på at elevene forstår vurderingskriteriene godt nok til å gjøre et godt arbeid når den faste læreren er syk? Hvilke erfaringer har du med vurderingsarbeid i form av formativ vurdering der du har vært vikar? Etter å ha lest innlegget ditt har jeg blitt bevisst på at dette er noe jeg må planlegge godt for når jeg går i gang med lærerjobben. Elevene har krav på vurdering og bør ikke miste dette fordi læreren er syk, men samtidig er det begrenset hvor mye man kan forvente og kreve av en vikar. Til syvende å sist er det lærerens ansvar, så jeg er glad du fikk meg til å tenke over problemstillingen slik at jeg kan være mer forberedt. Selv om jeg ikke sitter med løsningen helt enda..
Spennende og relevant innlegg! Jeg er enig med deg i at gode vurderingsrutiner er både grunnleggende og avgjørende. Et av spørsmålene du tar opp er "hvordan man kan forsøke å holde fokuset i skolen på læring, trivsel og et godt læringsmiljø når det stadige maset på vurdering, kompetansemål og resultatmåling kommer inn som et forstyrrende element?" Jeg tenker her at noe av det viktigste er å ikke oppfatte vurdering og måling som forstyrrende elementer; at vurdering, kompetansemål og resultatmål også kan oppfattes som en grunnleggende del av læreprosessen til eleven(e). Kan det være slik at det såkallte testregimet kan omdefineres til et regime med en rekke verktøy tilgjengelig for både formativ og summativ vurdering? Et paradigmeskifte fra tidligere skoletider, rett og slett? Som vi vet skaper endring ofte uro, men uro er ikke nødvendigvis av det onde; det er bare annerledes enn det gode gamle; det som vi er vant til, og som krever lite motstand, men som ikke nødvendigvis lenger er det beste..
SvarSlett